Banner (z ang. sztandar, transparent) jest jedną z form reklamy używanych na stronach internetowych. Celem banneru jest skuteczne przekazanie określonej treści odbiorcy. W związku z tym, bardzo istotną czynnością jest, zastanowienie się na etapie projektowania layoutu, jakie formy reklamy będą dostępne dla naszych reklamodawców. Podczas podejmowania decyzji w tym kierunku, musimy się zastanowić, jakie reklamy będą najbardziej efektywne dla nas. Istotna rzeczą jest to, aby
ogłoszenia były czytelne i nie nachalne.
Bannery dzielimy na dwie grupy: statyczne i dynamiczne. Do statycznych zaliczamy formy reklam zapisane w formacie JPEG, PNG i GIF (bez animacji). Do grupy dynamicznej zaliczamy pliki SWF oraz GIF (animowane).
Cechy charakterystyczne dla skutecznego bannera internetowego
Dobrze zaprojektowany banner, powinien charakteryzować się następującymi cechami:
- Po pierwsze musi potrafić przyciągając oko swoim oryginalnym wyglądem, wyróżniający się w jakiś sposób z całej strony.
- Po drugie powinien zawierać esencje treści i klarowny przekaz. Zupełnie nie na miejscu jest umieszczanie zbędnych informacji.
- Po trzecie banner powinien wchodzić w interakcję z odbiorcą, wymuszać określoną reakcję.
- Po czwarte jeżeli banner jest animowany, to łączna długość animacji nie powinna przekraczać 15 sekund. Im dłuższa animacja tym większe prawdopodobieństwo, że znudzi odbiorcę.
- Po piąte banner w większości przypadków nie powinien przekraczać wagi 40kB. Jest to optymalna waga dla polskich internautów.
- Po szóste sztandar powinien posiadać odpowiednie wymiary, spełniające odpowiednie standardy.
Cechy charakteryzujące zły banner reklamowy
Źle zaprojektowany banner to taki, którego:
- Nie daje się zamknąć. Ostatnio spotkałem się z reklama, w której to był X i na prawo od X'sa był napis zamknij. Klikałem zamknij i zero reakcji, dopiero jak kliknęło się na X'sa, to reklama znikała.
- Element zamykający jest umiejscowiony w taki sposób, aby trudno było go znaleźć. Bardzo często spotykane na rożnego rodzaju portalach internetowych (onet.pl, wp.pl, interia.pl, o2.pl).
- Link zamykający (albo X), fruwa po najechaniu na niego. Przykładem takiego działania jest często występująca reklama koksu na forum katalogi.pl.
- Dźwięk ogłusza zamiast przyciągać w pierwszej sekundzie po jego załadowaniu. Bardzo nielubianą formą reklam jest właśnie banner z automatycznie włączającym się dźwiękiem.
- Efekt kalejdoskopu (szybko zmieniające się jaskrawe kolory na bannerze) razi w oczy internaute przeglądającego stronę.
- Zawartość wylewa się na cały ekran i jakby mogła to by się wylała poza monitor.
- Zawartość przypomina rożne elementy strony (np. inputy formularza).
- Treść sugeruje, iż jesteś wygranym. Przykłady takich bannerów można znaleźć np. na imageshack.us
- Pewnie znajdzie się jeszcze kilka, które dopisze później, bo teraz nie pamiętam
Czasami odnoszę wrażenie, że wydawcy reklam myślą, iż w momencie kiedy użytkownik ustalił za cel, wyłączenie bądź wyciszenie reklamy, to wykonując tą operacje mimowolnie, siłą rzeczy, choć trochę kątem oka zwróci uwagę na treść reklamy. Przy kilkakrotnym powtórzeniu takiej operacji, być może coś w głowię pozostaje, choć mam co do tego mieszane uczucia. A odnośnie reklam nie dających się zamknąć, to działają one bardziej na niekorzyść reklamodawcy, zrażając do siebie potencjalnych klientów.
Inne informacje
Trzeba pamiętać, że
czesc użytkowników nie ma zainstalowanego Flash Playera, a część używa AdBlockera lub podobnych narzędzi, celem blokowania poniekąd natrętnych reklam. Według moich szacunków, około 10-15% użytkowników nie używa JavaScript. W wyniku takich restrykcji niektóre reklamy nie będą działać (np. AdSense).
Standardowe rozmiary bannerów
Wikipedia podaje, że istnieje wiele standardów rozmiarów bannerów. Ja osobiście nie spotkałem się z innymi, niż te podane przez
EIAA, oraz
IAB. Żeby nie było niedomówień, to powinienem (chyba) powiedzieć, że za jednostkę miary przyjmuje się piksel. Dla mnie jest to oczywiste i mam nadzieje, że dla Was także.
Rozmiary bannerów reklamowych
Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej (EIAA) oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie (IAB Europe) ustaliły następujące formaty bannerów (pogrubiono formaty najbardziej popularne):
Prostokąty oraz pop-upy
- 180 × 150 (Prostokąt)
- 240 × 400 (Pionowy prostokąt)
- 250 × 250 (Kwadratowy pop-up)
- 300 × 250 (Średni prostokąt)
- 336 × 280 (Duży prostokąt)
Bannery i Buttony
- 88 × 31 (Micro Bar)
- 120 × 90 (Button 1)
- 120 × 60 (Button 2)
- 120 × 240 (Pionowy banner)
- 125 × 125 (Kwadratowy button)
- 234 × 60 (Połowiczny banner)
- 468 × 60 (Pełny banner)
- 728 × 90 (Leaderboard/Super Banner)
Wieżowce (Skyscrapers)
- 120 × 600 (Wieżowiec, Skyscraper)
- 160 × 600 (Szeroki wieżowiec, Wide Skyscraper)
- 300 × 600 (Półstronicowa reklama)
Inne formaty
Swoja droga pamiętam, że kiedyś dużo stron umożliwiało wstawienie bannera o wymiarach 400 × 50.
Strony, które warto przejrzeć
Standardowe rozmiary bannerów według IAB
http://pl.wikipedia.org/wiki/Banner
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_banner
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_internetowa
http://en.wikipedia.org/wiki/Online_Advertising
https://www.google.com/adsense/static/pl/AdFormats.html
http://reklama.onet.pl/pobierz/reklama2/_i/Reklama_w_portalu_Onet_pl_specyfikacja_techniczna_01092010.pdf
http://i.reklama.wp.pl/document/specyfikacja_produktow_reklamowych_23092010.pdf
http://data.interia.pl/reklama/SpecyfikacjaReklam_101018.pdf
http://reklama.o2.pl/docs/Specyfikacja.pdf
http://adv.gazeta.pl/pub/inb/reklama/specyfikacja.pdf
Komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. W trosce o zachowanie poziomu dyskusji wszystkie komentarze podlegają akceptacji przed ich publikacją dlatego proszę cierpliwie czekać aż komentarz zostanie opublikowany.
Dodaj komentarz
Zezwolono używać:
BBCode
Zabroniono używać:
znaczników HTML
CapaciousCore