Poniżej przedstawiam zestaw pytań mogących być przydatnymi podczas rozmowy z klientem. Szczególnie przydatne w sytuacjach kiedy klient nie potrafi opisać tego czego potrzebuje. Oczywiście nie jest to kompletna lista więc powinniście ją uzupełnić wedle własnego uznania. Podobny kwestionariusz najlepiej mieć zawieszony blisko telefonu albo stanowiska obsługującego klientów. Ogólnie zestaw pytań zależy od tego czy klient posiada już stronę i chce coś na niej zmienić lub czy jej nie ma i chce zlecić jej wykonanie. Mam nadzieje, że podbijasz do drugiej opcji.
Pytania
- Czy macie wizję jak to wyglądać?
- Co ma znajdować się na stronie?
- Co sprzedajecie, jakie usługi świadczycie?
- Jaka jest grupa docelowa czyli kto jest odbiorcą strony?
- Kim są Wasi konkurenci? Czy mają strony internetowe? Jeżeli tak to proszę podać kilka adresów.
- Jaka jest Państwa ulubiona forma kontaktu z klientami? (np. telefon, e-mail, czat, blog, forum dyskusyjne, listy mailingowe, broszury, czasopisma)
- Czy firma ma określoną kolorystykę?
- Czy zostaną dostarczone treści do umieszczenia na stronie?
- Jakie jest przesłanie firmy?
- Jakie jest motto firmy?
- Czy posiadacie blankiety firmowe?
- Czy możecie pokazać projekt wizytówki oraz ulotkę jeżeli takowe posiadacie?
- Czy macie pracownika odpowiedzialnego za grafikę komputerową i obróbkę zdjęć?
- Czy macie jakieś preferencje odnośnie wyglądu szkieletu strony?
- Czy są jakieś zalecenia odnośnie kolorów, czcionek lub styli?
- Co koniecznie musi znajdować się na stronie? (np. formularz kontaktowy, galeria, miejsce reklamowe, czytnik RSS, wyszukiwarka)
- Jeżeli na stronie mają pojawić się reklamy to w jakich miejscach?
- Czy maja państwo ulubione strony? Jeżeli tak to proszę wymienić kilka.
- Co nie jest tolerowane przez Was na stronach?
- Jakich technologii mamy użyć przy tworzeniu strony? [np. xHTML, HTML, CSS, JS (Dojo, jQuery, MooTools, Prototype, YUI), PHP (jakie biblioteki koniecznie musza zostać użyte), ASP, SQL (jaka jest preferowana baza danych czyli czy to ma być MSSQL, MySQL, Oracle, PostgreSQL, SQLite czy cos innego), ...]
- Czy będzie potrzeba użycia CMS (zadając to pytanie możemy bazować na powyższych odpowiedziach klienta) i jeżeli tak to jakiego? A do wyboru mamy np. Drupal, eZ publish, Joomla!, WordPress, ...
- Czy będzie potrzeba stworzenia projektu graficznego?
- Czy macie dla nas grafikę, którą trzeba użyć na stronie?
- Posiadacie logo firmy? Jeżeli tak to w jakim formacie?
- Macie dla nas jakieś pliki pomocnicze? (np. logo, projekt graficzny, szkice?)
- Ile mniej więcej będzie podstron?
- Ilu poziomowa będzie strona?
- Czy na stronie znajdą się obszary wymagające autoryzacji?
- Czy mamy stworzyć stronę dla urządzeń mobilnych?
- Czy będzie potrzebny newsletter?
- Czy pozycja w wyszukiwarce jest dla Państwa ważna? Jeżeli tak to na jakie frazy?
- Co musi być widoczne na stronie cały czas?
- Czy na stronie ma znajdować się blog?
- Czy będzie wielu autorów?
- Czy będzie potrzeba rozdzielenia uprawnień?
- Czy na blogu mają znajdować się reklamy i jeżeli tak to jakie?
- Jakie moduły musza się koniecznie znaleźć? (np. lista zaprzyjaźnionych blogów, kategorie)
- Czy na blogu ma znajdować się moduł archiwum?
- Czy na blogu ma znajdować się wyszukiwarka?
- Czy będzie potrzeba prezentowania kodu we wpisach?
- Czy są inne zapotrzebowania?
- Czy będzie potrzebna uruchomienia sklepu internetowego?
- Jakie będą metody płatności? Czy strona ma umożliwiać płatności kartą kredytowa?
- Czy konsument musi być zalogowany aby dokonywać zakupów? Jeżeli tak to jakie dane musi podać przy rejestracji?
- Podczas jakich operacji ma wysyłać e-maila? (np. rejestracja, zamówienie)
- Czy są inne wymagania?
- Czy będziecie używać narzędzi typu Twitter, Blip, Facebooku?
- Czy będzie potrzeba wstawiania multimediów tj. filmow video, zdjęć na stronę?
- Czy potrzebny będzie mechanizm "Dodaj do zakładek"?
- Czy strona będzie wymagać wielu poziomów dostępu?
- Czy strona ma być wielojęzyczna?
- Czy będzie potrzeba zatwierdzania wpisów przed pojawieniem się na stronie przez administracje?
- Czy będzie potrzeba udostępnienia panelu sterowania i edytora treści?
- Czy osoba odpowiedzialna za treści ma podstawową znajomość znaczników HTML?
- Czy może zdarzyć się sytuacja, w której dojdzie do edycji strony przez wiele osób w tym samym czasie?
- Czy mamy zająć się także pilnowaniem i aktualizacją strony? Jeżeli tak to jaka będzie częstotliwość aktualizacji?
- Czy mamy zająć się wykupieniem domeny, hostingu i umieszczeniem strony w sieci?
- Czy mamy zająć się reklamą strony w sieci?
- Ile mamy czasu na wykonanie strony?
- Jaki jest przewidziany budżet?
- Czy maja Państwo inne uwagi i oczekiwania?
Pamiętajcie, że każdy jest inny i ma inny proces wyobrażania sobie rzeczy dlatego pojawia się tyle pomysłów ile głów. Tworzenie szkiców strony jest bardzo kreatywnym procesem i podczas tej burzy mózgów może wpaść Wam do głowy wiele ciekawych pomysłów. Jeżeli klient zleca nam prace przez sieć to najlepiej przedstawić mu kwestionariusz, który sam na relaksie uzupełni. W pośpiechu wiele rzeczy ucieka z głowy dlatego wywiad należy zrobić na spokojnie, bez zbędnych emocji i ciśnień.
Spotkanie
Po pierwsze na spotkanie musimy wysłać osobę kompetentną, poruszającą się swobodnie w zagadnieniach związanych z WWW. Na pewno nie może to być kurier firmy rozwożący
pocztę.
Na spotkanie najlepiej wziąć kilka kartek papieru, długopis, ołówek, pędraka (dysk przenośny) i oczywiście nóź żeby w razie czego gdy spotkanie będzie szło nie po myśli pociąć się żywcem
Odnośnie pendrive nie popełniajcie gafy takiej, że obiekt jest zainfekowany bo to świadczy o braku profesjonalności, prawda? Broszury firmowe mile wskazane. Folder wcześniej wykonanych prac owszem. Rozmawiając z klientem i przedstawiając portfolio można na wiele ciekawych rzeczy wpaść. Niewskazany jest laptop, który będzie rozpraszać. Ponadto przed spotkaniem najlepiej wyciszyć telefon no bo po co ma dzwonić co pięć minut
żona.
Komentarze
Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Zezwolono używać:
BBCode
Zabroniono używać:
znaczników HTML